Ministerstwo Środowiska

Jak zachęcić do segregowania śmieci i dostarczyć użytecznych informacji, jak segregować? Jak nauczyć zespołu zachowań gospodarowania śmieciami już od etapu rozsądnej konsumpcji?

Przeprowadziliśmy dużą kampanię skierowaną do mieszkańców miast, głównie bloków i zabudowy wielorodzinnej w wieku 30+, czyli do konsumentów z już ugruntowanymi zwyczajami gospodarowania odpadami. Grupa ta posiada możliwość segregowania śmieci, ale tego nie robi. Są grupą, która nie uległa wszelkim dotychczasowym bodźcom zachęcającym do zmiany nawyków, a więc wyjątkowo trudno namówić ich do segregacji.

Aby spełnić założenia kampanii wykorzystaliśmy następujące narzędzia:
– działania na dedykowanej stronie „Nasze śmieci”,
– portale społecznościowe, fora, strony tematyczne,
– pozycjonowanie w wyszukiwarkach,
– działania PR-owe,
– działania ambientowe.

Stworzyliśmy dedykowaną stronę internetową: www.naszesmieci.mos.org.pl na której zamieściliśmy artykuły pokazujący sens i łatwość segregacji, edukowaliśmy oraz udostępniliśmy materiały w formie infografik, które pomagały zrozumieć sens i zasady segregacji odpadów.Wyprodukowaliśmy również dwa edukacyjne filmy animowane.

Dodatkowo przygotowaliśmy e-book, w którym poruszyliśmy takie tematy jak: recykling: nowe wcielenie starych przedmiotów, segregacja, prostą ściąga pokazująca, gdzie wyrzucać poszczególne odpady i inne.

Dla ośrodków na poziomie gmin przygotowane zostały gotowe do wydruku oznaczenia na pojemniki do segregacji odpadów opatrzone odpowiednimi grafikami jak również przygotowaliśmy ogólnopolską wyszukiwarkę, dzięki której każdy mógł dowiedzieć się o zasadach segregacji odpadów w swojej gminie.

Do akcji ambientowej zaprosiliśmy znana aktywistkę miejską Izę Rutkowską z Fundacji Form i Kształtów, która w ramach działań zachęcała mieszkańców warszawskich osiedli do wspólnego stworzenia nietypowej instalacji pod nazwą „Dziki Bluszcz”. Działania polegały na przygotowaniu instalacji do stworzenia której posłużyły segregowane odpady. Efektem było oplecenie kilku warszawskich bloków „dzikim bluszczem”, który symbolizował zgubne efekty braku segregacji odpadów. W ramach akcji zorganizowany został również wernisaż w Muzeum Woli w Warszawie. Instalacja wraz z Izą Rutkowską podróżowała również po innych polskich miastach.

 

WYNIKI:

w trakcie trwania kampanii stronę odwiedziło ponad 280 tysięcy unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali ponad 500 000 odsłon

Artykuły oraz infografiki zostały przeczytane i pobrane ponad 46 000 razy

Przeprowadzona w mediach kampania display wygenerowała ponad 113 000 000 kontaktów z komunikatem

Zasięg działań PR to ponad 40 000 000 kontaktów