Ministerstwo Środowiska

Jak zachęcić do segregowania śmieci i dostarczyć użytecznych informacji, jak segregować? Jak nauczyć zespołu zachowań gospodarowania śmieciami już na etapie rozsądnej konsumpcji?

Przeprowadziliśmy dużą kampanię skierowaną do mieszkańców miast, głównie bloków i zabudowy wielorodzinnej w wieku 30+, czyli do konsumentów z już ugruntowanymi zwyczajami gospodarowania odpadami. Grupa ta posiada możliwość segregowania śmieci, lecz tego nie robi. Nie ulega dotychczas stosowanym bodźcom zachęcającym do zmiany nawyków.

Stworzyliśmy dedykowaną stronę internetową: www.naszesmieci.mos.org.pl na której zamieściliśmy artykuły pokazujący sens i łatwość segregacji, a także materiały w formie infografik, które pomagały zrozumieć sens i zasady segregacji odpadów. Wyprodukowaliśmy również dwa edukacyjne filmy animowane.

 

 

Dodatkowo przygotowaliśmy e-book, w którym poruszyliśmy takie tematy jak: recykling: nowe wcielenie starych przedmiotów, segregacja, prostą ściąga pokazująca, gdzie wyrzucać poszczególne odpady i inne.

Dla ośrodków na poziomie gmin przygotowane zostały gotowe do wydruku oznaczenia na pojemniki do segregacji odpadów opatrzone odpowiednimi grafikami. Opracowana została również ogólnopolska wyszukiwarka, dzięki której każdy mógł dowiedzieć się o zasadach segregacji odpadów w swojej gminie.

Do akcji ambientowej zaprosiliśmy znaną aktywistkę miejską – Izę Rutkowską z Fundacji Form i Kształtów, która w ramach swoich działań zachęcała mieszkańców warszawskich osiedli do wspólnego stworzenia nietypowej instalacji ze śmieci. Efektem było oplecenie kilku warszawskich bloków „dzikim bluszczem”, który symbolizował zgubne efekty braku segregacji odpadów. W ramach akcji zorganizowany został również wernisaż w Muzeum Woli w Warszawie. Iza Rutkowska, wraz ze swoją instalacją, podróżowała również po innych polskich miastach.

 

 

WYNIKI

w trakcie trwania kampanii stronę odwiedziło ponad 280 000 UU

ponad 500 000 odsłon strony

artykuły oraz infografiki zostały pobrane ponad 46 000 razy

113 000 000 kontaktów z komunikatem w ramach kampanii display

zasięg działań PR to ponad 40 000 000 kontaktów